Employer Branding er markedsføring. Mange steder har det åpnet opp for et nytt og spennende samarbeid mellom HR og Marketing. Målgruppen er fremtidige arbeidssøkere. Etter hvert som spesialiseringen i arbeidslivet øker er kampen om å tiltrekke seg de best egnede kandidatene også hardnet til. De attraktive arbeidsgiverne vinner ofte kampen om de «beste hodene».
Blant mange utfordringer i arbeidet med Employer Branding er konsistens. At det som «loves» i markedsføringen faktisk viser seg å holde vann når den nyansatte møter hverdagens virkelighet hos sin nye arbeidsgiver.
Det første møtet med denne «virkeligheten» inntreffer i forbindelse med gjennomføringen av rekrutteringsprosessen. Når kandidaten opplever en profesjonelt gjennomført rekrutteringsprosess understøtter dette det positive inntrykket organisasjonen har investert i å bygge gjennom sin Employer Branding. I motsatt fall kan den første snikende tvilen melde seg; snakker denne organisasjonen sant når den forteller om sine kvaliteter? I verste fall kan denne tvilen resultere i at den beste kandidaten trekker seg..
Hvorvidt rekrutteringsprosessen gjennomføre etter «Beste Praksis» – standard er derfor den første viktige omdømmetesten. Her forsterkes – eller reduseres effekten av innsatsen som er lagt ned i Employer Branding.
Det er en lang rekke kritiske kvalitetsmomenter i rekrutteringsprosessen som påvirker kandidatens opplevelse – og dermed organisasjonens omdømme. Noen eksempler:
- Invitasjonen til prosessen. Klargjøring av fremdrift (innhold og tidsramme)
- Tilbakemeldinger underveis – og etter at prosessen er avsluttet
- Bruk av testverktøy – hvilke benyttes og hvordan begrunnes valget av disse
- Informasjon til kandidaten – både om forventninger og kandidatens rettigheter
- Den rekrutteringsansvarliges profesjonalitet – empati og kommunikasjon
Mange benytter eksternt byrå til å bistå med rekrutteringsarbeidet. I disse tilfellene representerer byrået sin oppdragsgiver overfor kandidaten – og oppdragsgiver blir bedømt ut fra byråets kvalitet. Derfor er også riktig valg av ekstern rekrutteringspartner svært viktig med tanke på ivaretakelse av omdømmet.
Følg oss i bloggen fremover. Vi skal ta for oss steg for steg i rekrutteringsprosessen og gi enkle og konkrete råd om kvalitetssikring slik at omdømmet forsterkes – og slik at investeringene i Employer Branding kaster av seg!
Hentet fra Master And Value People